2010-08-19
 15:15:12

Levaxin

Just nu känner jag för att läsa till läkare.
Eftersom det bara finns en massa nössar till läkare.
Nej, ska inte dra alla under samma streck, men jag
är riktigt trött på otydlig information, det dumma läkar
språket som ingen förstår, mångas sätt att inte informera
utan bara gör. SÅ TRÖTT. Jag är också trött på att många
läkare säger helt olika saker.

Jag är ALLTID trött (boksvaligen, går på sparlåga).
Jag orkar i princip inte göra ett dugg.
Jag vill göra saker, men kroppen tar mig knappt ur sängen
utan att jag behöver kämpa.

För er som inte vet så föddes jag utan sköldkörtel.
Det är den som sitter i halsen och producerar hormoner.
För lite homorner = Lägre ämnesomsättning.
Så jag får ta en medicin som heter levaxin som ska stabilisera de där.
En symtom är trötthet om man har för låg ämnesomsättning.
Så jag åkte in för nån vecka sen och lämnade prover.
Idag ringde min läkare (som jag har trättat en gång innan >,<)
Och sa att jag låg på 0.22 när man ska ligga på över 0.3
Men då sa tantan att jag INTE borde vara trött, tvärtom. Men vafan
det säger ju sig själv :S Får man för lite medicin i sig minskar hormontillverkningen.
Jävla kärring, vi borde byta jobb.


Så fungerar medicinen

Sköldkörteln, tyreoidea, sitter på halsens framsida och har som
viktigaste uppgift att styra ämnesomsättningen i kroppen genom
sköldkörtelhormonerna tyroxin, T4, och trijodtyronin, T3.
När sköldkörteln inte bildar tillräckligt med sköldkörtelhormon
sjunker ämnesomsättningen och kroppen går på lågvarv.
Man kan känna sig frusen, trög och nedstämd, håret blir sprött
och man går ofta upp i vikt. Då kan man tillföra det konstgjorda
hormonet levotyroxin, som fungerar på samma sätt som tyroxin.


Elin

:/ Du har alltid sån otur med läkare gumms! <3


idiis

inte alltid, har haft 2 riktigt bra i mitt liv! Men tyvärr var den ena en barnläkare, och dit räknas man ju inte längre ;)

Och den andra brev utbränd, så han har slutat :((


Sofie

Usch, det är mycket nu :/ Tycker jätte synd om dig gumman! Vill bara att du ska må bra och orka plugga!


Gustavzahra

Greetings. This site is so full of information



PUBLICERAT: 2011-07-14, 10:36:00 | URL: http://gustavzahra.blognd.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: